image1 image2 image3 image4 image5 image6 image7
За албума "България от птичи поглед" на Александър Иванов

ПРИРОДАТА – ТАКАВА, КАКВАТО Е, предлага толкова богати възможности за един фотограф, че най-лекомислено е да прибягваш до модерните средства за преправяне, доукрасяване и манипулиране. Фотографът може да я тълкува, да се изразява чрез нея, да борави смислено с видимата й повърхнина без да я видоизменя. Пътят от реалността до образа претърпява много метаморфози, крие неподозирани дълбини и изненади. Както казва авторьт на този албум: „Светът, гледан с очите на фотограф, е невероятен, а отделни снимки ме карат да мисля, че той е по-прекрасен от действителния”.

Ако изберем този цитат за творческо мото на Алексадър Иванов, то ще видим как през годините той неуморно доказва валидността му. Александър Иванов до петдесетата си година ходи по земята и снима. Вглежда се в подробности, изкачва върхове, обикаля България нашир и надлъж. Търси изразителност и страда от родолюбие. Така се раждат най-изящните образи от българската природа. Можем да ги подредим по височина – от Черно море през Розовата долина до Рила и Пирин, снимани лете и зиме, по изгрев и залез. Колекция от съвършенство. Постоянно неудовлетворен и радостен, на границата на естетическо насищане от красотата на България, полувековният му юбилей е белязан от откритие – светът, видян отвисоко, изглежда коренно различен.

Историята на фотографията познава световни имена, които след дългогодишен труд стигат до категоричния извод - отгоре. Така Надар полита с балон над Париж, а Родченко със своята „Лайка“ обикаля високите етажи на Москва. Александър Иванов се откъсва от земята и полита с мотоделтапланер и парапланер над България.
Високата гледна точка, птичият поглед са вплетени в същината и езика на фотографията. Пропорциите се видоизменят, фигурите и предметите се сливат с терена, хоризонтът отсъства. Лесно се преминава от конкретно в абстрактно, от познато в непознато, а също от грозно в красиво. Точно тези преходи се превръщат в емблематични образи. Авторът успява да избере изключително подходящи обекти, с каквито България изобилства, свидетелстващи за различията между снимката и нейния първообраз.
Слънчев бряг отгоре – снимката радва, реалността ужасява. Бетонът залива морето. Колко красиво и трудно е да обичаш България! Дали си заслужава? Категоричен и убедителен отговор съдържа този албум. Насладете му се!

 
top